Hijyenik Ürün (Belgelendirme) Sertifikalandırma Uygulaması Değerlendirilmede kullanılan standartlar aşağıda verilmiştir.
VDI 6022 Blatt 1 Ventilation and indoor-air quality - Hygiene requirements for ventilation and air-conditioning systems and units - Requirements for underground components (VDI Ventilation Code of Practice) Hygiene in air-conditioning systems
DIN 1946-4 Ventilation and air conditioning - Part 4: Ventilation in buildings and rooms of health care
EN 15780 Ventilation for buildings - Ductwork - Cleanliness of ventilation systems
EN 13779 Ventilation for non-residential buildings. Performance requirements for ventilation and room-conditioning systems
VDI 3803 Blatt 1 Air-conditioning - Central air-conditioning systems - Structural and technical principles
(VDI ventilation code of practice), Corrigendum concerning guideline VDI 3803 Part 1:2010-02
Hijyenik sertifikalandırma prosesinde havalandırma için hijyen gerekliliği birimleri belirlenir.
Müşterinin yerinde uygulanacak kontroller için numune çalışır duruma getirilir. Alan belirlenir.
İlk önce mevcut alanda numune çalıştırılmadan kontroller gerçekleştirilir. Bu kontroller;
- Hava partikül ölçümü
- Hava Mikrobiyoloji ölçümü
- Numune yüzeyinden mikrobiyolojik kontroller için swap alımı
Alanda havalandırma kontrollerine başlanır. İç ve dış hava kalitesi değerlendirmeye alınır.
Ortamda hava partikül ve hava mikrobiyoloji örneği alınır.
Numune yüzeyinden mikrobiyolojik kontroller için swap alımı
Numunenin çalıştırıldığı ortamda mikrobiyolojik swap kontrolü yapılır.
Son kontroller numune takribi 24 saat çalıştırıldıktan sonra gerçekleştirilir.
Rahat ve Fizyolojik iklimlendirme
Partikül ve mikroorganizma konsantrasyonlarının düşürülmesi
Koku kaynaklarının ve z gazların yayılmasının azaltılması
Isı yüklerinin kontrol altında tutulması
Hava hızının kontrolü
Malzeme bilgisi kontrolü ve son swap analizi
Muayene Personeli gideceği firmanın durumuna ve gerçekleştireceği kontrole göre gereken iş sağlığı koruyucu donanımlarını (TL.MUA.031) ve ölçüm cihazlarının son kontrolünü yapar. Gerçekleştireceği kontrole uygun kontrol formlarını alır.
Firma tarafından bildirilen veya muayene personeli tarafından farkına varılan herhangi bir belirgin anormallik olduğunda, muayene başlamadan önce bu durum Ekipman Kontrol Listesine (LS.MUA.002) kayıt edilir. Muayene edilecek malzemelerin yapılacak muayeneye uygunluğu konusunda tereddüt varsa ise başlamadan önce müşteriye bildirilir ve muayene gerçekleştirilmez.
Yasal mevzuat, standartlar doğrultusunda hazırlanmış bulunan teknik talimatlara, kontrol formlarına göre kontrol gerçekleştirilir. Bu sırada yapılan ölçüm sonuçları, alınan notlar, görüşler kontrol listesine ve kontrol formlarına işlenir. Müşterinin gerekli hazırlıkları yapamadığı, kontrollerin gerçekleştirilemeyeceği durumlarda muayene personeli teknik yöneticiyi/ muayene şefini bilgilendirir ve teknik yöneticinin/ muayene şefininin talimatı doğrultusunda hareket eder.
Raporlama: Muayene personeli kontrol listesine ve formuna aldığı notlara, verilere uygun olarak, incelemelerin bütün sonuçlarını ve sonuçlara göre tayin edilen uygunluk veya uygunsuzlukları anlaşılır bir biçimde kontrol raporuna aktarır. Rapor üzerinde bir sonraki kontrol tarihi belirtilir. Kontrolü yapan muayene personeli raporu imzaladıktan sonra onay için yetkili Teknik Yöneticisine sunar. Konusunda yeterli bilgi, iş deneyimi ve eğitime sahip Teknik Yönetici tarafından rapor kaşelenir ve onaylanır.
Müşteri Şikayet ve İtirazları:
Müşterilerden gelebilecek şikâyetler veya yasal olarak yetki altında yürütüldüğünde muayene sonuçlarına karşı itirazların dikkate alınması ve çözümlenmesi için izleyeceği adımlar ve yapılacak işlemler Şikâyet ve İtirazların Değerlendirilmesi Prosedüründe detayları ile anlatılmaktadır.
Basılan Rapor Değişiklik Talebi Durumu:
Basılan ve müşteriye gönderilen raporda imla hatası, ASTOR MAYER personelinden kaynaklanan kapsam vb. hatalar söz konusu ise bu durumda gönderilmiş olan rapor, belge orijinalleri müşteriden geri talep edilerek, revizyon numarası verilmek kaydıyla doğru rapor basımına gidilir ve müşteriye gönderilir. Hatanın kaynakları araştırılarak gerekli düzeltici, önleyici faaliyetler başlatılır.
Tadil edilmiş rapor veya sertifikanın, hangi rapor/sertifikanın yerine geçtiği ve bu değişikliğin hangi nedenle yapıldığı aşağıdaki şekilde belirtilir.
Belgenin Verilmesi
Belgelendirme kararı Belgelendirme Komitesi tarafından verilir. Belgelendirme komitesi tarafından alınan kapsam, sektör, standart, coğrafi bölge, firma, denetçi, akreditasyon, zaman gibi konulardaki belgelendirme ile ilgili kısıtlayıcı kararlar, verdikleri kararlarda hem Operasyon Müdürünü hem de Planlama Sorumlusunu bağlar.
Bu konu ile ilgili bir kurala uymama durumu bir sonraki toplantı sonunda alınan tutanak ta belirtilir ve tutanağın bir kopyası güncel akreditasyonu kurumlarına Belgelendirme Komitesi Başkanı tarafından gönderilir.
Belgelendirme kararı verilirken ilgili işi yapan ekip ve baş denetçinin konu ile ilgili tavsiyesi ve raporunda belirtilen kapsam göz önüne alınır.
Sertifika hazırlanmasında; hariç tutulan maddeler, taşerona yaptırılan işler gibi konular sertifikasyon kapsamına aşağıda belirtilen esaslar dikkate alınarak hazırlanır;
1. Firmanın ana faaliyeti neyse o kapsamda belirtilir. Kapsam ne çok genel ne de çok özel ( ürün belgelendirme gibi ) yazılmaz.
2. Ürünün Adı
3. Yapılan testlerin rapor numaraları
Belgeler Genel Müdür veya vekili veya Belgelendirme Müdürü tarafından imzalanır.
Belge üzerinde aşağıdaki bilgilerin bulunması sağlanır;
• Firma unvanı: Belgelendirilen firmanın resmi adıdır. Unvan değişikliği taleplerinde değişiklik ile ilgili resmi evraklar alındıktan sonra tetkik süreci işletilerek belgedeki unvanın değiştirilmesi sağlanır.
• Firma adresi: Belgelendirilen firmanın bulunduğu ve tetkikin gerçekleştirildiği yer ve konumdur. Adres değişikliği taleplerinde değişiklik ile ilgili resmi evraklar alındıktan sonra belgedeki ünvanın değiştirilmesi sağlanır.
• Sertifika Tarihi (Karar Tarihi): Belgenin verildiği ilk tarih.
• Sertifika Son basım tarihi: Belgenin en son basıldığı tarihi belirtir.
• Belgelendirme Periyodu Bitiş Tarihi: Yönetim Sistemlerinin Belgelerinin geçerliliği ilk belgelendirme tarihinden itibaren süresi üç yıldır. İlk belgelendirme tarihinden 3 yıl sonraki günün bir gün öncesi.
• Sertifika Geçerlilik Tarihi: İlk belgelendirme tarihinden itibaren gözetim tetkikine kadar olan süreyi gösteren tarihtir.
• Kapsam değişikliği sonrasında belge kapsamı yeniden düzenlenerek; Belgelendirme komitesi karar tarihi kapsam üzerinde belirtilir. Bu tarih Sertifika Son Basım Tarihi olarak sertifikada verilir.
• Standart değiştiğinde veya belge yenilemesinde daha önceki ilk belge tarihi yazılmaya devam edilir.
• Belgelendirme kuruluşunun adı, adresi ve belgelendirme markası; diğer markalar (akreditasyon sembolü gibi) yanlış anlaşılmamak veya belirsiz olmamak kaydıyla kullanılabilir. Birden fazla yerleşkesi için belgelendirme talebinde bulunan kuruluşların her bir yerleşkesi ve burada gerçekleştirilen faaliyetler ek bir sertifika ile aynı numara ile ek yapılır.
• Belgenin ilk verildiği tarih sertifika üzerinde yer alabilir. Böylece belgeler değiştiğinde değişen belge tarihi ile takip edilir.
• Belgenin izlenmesi ve takibi için belge üzerin de ayrı bir şekilde Revizyon No(örnek, Rev:00) ve / Revizyon Tarihi (Örnek, Rev. Tarihi: XX/YY/2014) bilgileri verilir. Her belge baskısında bu bilgiler güncellenerek revizyon numara artırımı(örnek, Rev:01 gibi) ve tarih (örnek, ZZ/YY/2014 gibi) güncellemesi yapılır.
• Sertifika formunun tanımlanması için sertifikanın alt bölümünde dokuman kodu(FR.BEL.81), yayın tarihi, revizyon numarası ve revizyon tarihi bölümü verilir.
• Her bir belgeyi ayrı ayrı tanımlayacak aynı belge numarası belge üzerinde ve eklerinde bulunur. Ek belgelerde şubelerin proseslerini de içermesi gerekmektedir.
• Belgelendirme kapsamı (Ürün, proses veya hizmet kategorileri)
Sertifikalı Müşteri Kuruluşun Sorumlulukları
a) İnternet, dokümanlar, broşürler veya reklâm gibi iletişim ortamlarında belgelendirme statüsüne atıfta bulunurken ASTOR MAYER A.Ş: şartlarına uymak,
b) Belgelendirmesine ilişkin herhangi bir yanıltıcı beyan yapmamak veya buna müsaade etmemek,
c) Sistemde başvuru sahibi / belgeli organizasyon tarafından yapılan düzenlemeler mutlaka ASTOR MAYER A.Ş. ’ye bildirilmelidir. Yapılan düzenleme önemli ise bildirme işlemi yazılı olarak derhal yapılacaktır. Örn;
- Yasal, ticari veya kuruluşun statüsü veya mülkiyeti,
- Kuruluş ve yönetim (kilit yönetici, karar alma ve teknik kadro gibi),
- İletişim adresi ve sahalar,
- Belgelendirilmiş yönetim sistemi altındaki işlemlerin kapsamı,
- Yönetim sistemi ve proseslerdeki büyük değişiklikler.( Belgelendirmenin kullanılmasına yönelik bir lisans anlaşmasının modeli, değişikliklerle ilgili hususlarda dahil olmak üzere, uygulanabilir olduğu ölçüde, ISO/IEC Guide 28 Ek Ede yer almaktadır.)